6رژيم اشتباه رايج لاغري

۷ بازديد

در اين بخش از لاغري و تناسب اندام به 6 رژيم شايع و دروغ و آشنايي با آن مي پردازيم. اين مقاله را مطالعه كنيد تا بدانيد چرا با گرفتن رژيم هاي مختلف هم چنان اضافه وزن داريد!!

 

نگاهي به آينه مي‌اندازيد و به خود مي‌گوييد، امروز بايد آخرين روز چاقي من باشد. احتمالا بعد از بارها شكست در رژيم گرفتن از رژيم‌هاي پر قاعده متخصصان تغذيه خسته شده‌ايد و اين‌بار تصميم مي‌گيريد با كم كردن غذاي‌تان و ميانبرهاي ديگري كه از دوستان‌تان شنيده‌ايد، به جاده كاهش وزن پا بگذاريد. اما مراقب باشيد! دنياي رژيم‌هاي تغذيه، پر است از شايعاتي كه باور كردن‌شان مي‌تواند صدمات جبران‌ناپذيري به بدن شما بزند. پس پيش از عادات غذايي‌تان با شايع‌ترين اشتباه‌هاي رژيم گرفتن آشنا شويد و با كمك توصيه‌هاي ما، راه سالم‌تري را براي كاهش وزن‌تان انتخاب كنيد.

در اين بخش از لاغري و تناسب اندام به 6 رژيم شايع و دروغ و آشنايي با آن مي پردازيم. اين مقاله را مطالعه كنيد تا بدانيد چرا با گرفتن رژيم هاي مختلف هم چنان اضافه وزن داريد!!

 

نگاهي به آينه مي‌اندازيد و به خود مي‌گوييد، امروز بايد آخرين روز چاقي من باشد. احتمالا بعد از بارها شكست در رژيم لاغري گرفتن از رژيم‌هاي پر قاعده متخصصان تغذيه خسته شده‌ايد و اين‌بار تصميم مي‌گيريد با كم كردن غذاي‌تان و ميانبرهاي ديگري كه از دوستان‌تان شنيده‌ايد، به جاده لاغري پا بگذاريد. اما مراقب باشيد! دنياي رژيم‌هاي تغذيه، پر است از شايعاتي كه باور كردن‌شان مي‌تواند صدمات جبران‌ناپذيري به بدن شما بزند. پس پيش از عادات غذايي‌تان با شايع‌ترين اشتباه‌هاي رژيم گرفتن آشنا شويد و با كمك توصيه‌هاي ما، راه سالم‌تري را براي لاغري تان انتخاب كنيد.

دروغ شماره 1
بعد از ساعت 7 شام يا هيچ‌چيز ديگري نخوريد!

براي دست برداشتن از خوردن، زمان مشخصي وجود ندارد. آدم‌‌ها در ساعات متفاوتي از خواب بيدار مي‌شوند و هر كدام زمان متفاوتي را براي خوابيدن انتخاب مي‌كنند، پس دليلي هم ندارد كه همه در زمان مشخصي غذا بخورند. در همين كشور خودمان براي بسياري از افراد ساعت 8 شب، ساعت شام خوردن است درحالي‌كه بسياري ديگر تازه در اين ساعت از سر كار بازمي‌گردند. درست است كه محققان مي‌گويند هضم غذا براي دستگاه گوارش بعد از ساعت 9 كمي دشوار مي‌شود اما سبك زندگي آدم‌ها متفاوت است و نمي‌توان انتظار داشت كسي كه ساعت 2 بامداد را براي خوابيدن انتخاب مي‌كند، از ساعت 7 ديگر غذايي نخورد.

 

راه درست: بعضي از متخصصان معتقدند 3 ساعت فاصله ميان وعده غذايي و خواب به سلامت دستگاه گوارش و كنترل وزن شما كمك مي‌كند.

 

دروغ شماره 2
برنج  را فراموش كنيد! كربوهيدرات شما را چاق مي‌كند!

به غير از كساني كه به دلايل خاص پزشكي مجبور به حذف يا كم كردن مصرف بعضي مواد غذايي هستند، دليلي ندارد كسي كربوهيدرات‌ها را براي هميشه از رژيم خود حذف كند. تنها مغز شما به 130 گرم كربوهيدرات در طول روز نياز دارد و گذشته از اين، مصرف آنها براي ساخت سروتونين كه خلق و خو و تعادل وزن را كنترل مي‌كند، در بدن ضروري است.

 

راه درست: نه‌تنها نان، برنج و سيب‌زميني بلكه غلات، ميوه‌‌ها و سبزيجات حاوي كربوهيدرات هستند و ميزان قابل توجهي فيبر را هم به بدن مي‌رسانند. پس به جاي حذف همه اين مواد در يك رژيم خودسرانه با مشورت متخصص، گروهي از كربوهيدرات‌‌ها را در رژيم روزانه‌تان قرار دهيد.

 

دروغ  شماره 3
براي لاغر شدن، نبايد از غذا لذت برد!

متخصصان تغذيه مي‌گويند چاره كنترل وزن، هوشيار بودن هنگام خوردن غذاست. وقتي ذهن شما غرق موضوع ديگري است و توجهي به بشقابي كه مقابل‌تان است، نداريد، به جاي آنكه بي‌ميل و بي‌اشتها غذا بخوريد، بيشتر با خطر پرخوري مواجه مي‌شويد. گذشته از اين، از آنجا كه حواس‌تان به غذايي كه خورده‌ايد نبوده است، برخلاف معده‌تان، روان‌تان احساس سيري نمي‌كند و شما را به سمت پرخوري  هول مي‌دهد.

 

راه درست: ظرف غذا را مقابل‌تان نگذاريد بلكه به اندازه‌اي كه متخصص تغذيه براي‌تان مشخص كرده در بشقاب‌تان غذا بكشيد و سعي كنيد با هوشياري تمام، از خوردن غذاي‌تان لذت ببريد. شايد لقمه‌هاي غذاي شما در دوره رژيم كمتر از قبل باشد اما اگر هر كدام را درست مزه‌مزه كنيد و آرام بجويد، مي‌توانيد لذت زيادي از خوردن همين غذاي كم ببريد.

 

دروغ شماره 4
سر ميز غذا ننشينيد تا زياد نخوريد!

برخي از رژيم‌گيرنده‌‌ها تصور مي‌كنند با تحرك داشتن در زمان غذا خوردن، نه‌تنها كالري بيشتري مي‌سوزانند كه حجم كمتري از غذا را هم به بدن‌شان وارد مي‌كنند درحالي‌كه محققان ثابت كرده‌اند كساني كه با تحرك و ورجه وروجه غذا مي‌خورند، از كساني كه در هر وعده غذايي با تمركز سر ميز مي‌نشينند و غذاي‌شان را آرام مزه‌مزه مي‌كنند چاق‌تر هستند.  بررسي‌‌ها ثابت كرده است كساني كه وعده‌هاي منظم غذايي ندارند و حين انجام كارهاي‌شان كم‌كم مواد غذايي را به بدن‌شان مي‌رسانند، بيشتر از آنهايي كه سه وعده در روز سر ميز غذا مي‌نشينند، كالري مي‌گيرند.

 

راه درست: هر روز زمان مشخصي را براي خوردن سه وعده غذايي در نظر بگيريد و با دل و جان و در زماني كه فقط به غذا خوردن اختصاص داده‌ايد، حجم مجاز ماده غذايي را به بدن‌تان برسانيد. باور كنيد چند دقيقه كار نكردن، شما را آنقدر كه تصور مي‌كنيد عقب نمي‌اندازد.

 

دروغ شماره 5
براي لاغر شدن چربي‌‌ها را حذف كنيد!

انگار هر زمان كه صحبت از چربي در رژيم غذايي مي‌شود، ياد حلب‌هاي روغن جامد مي‌افتيم كه از متهمان اصلي بالا رفتن كلسترول ايراني‌‌ها بوده‌اند اما باور كنيد دوره آن روغن‌‌ها گذشته و قرار نيست براي حفظ سلامت و رسيدن به اندام متناسب همه نوع چربي را از رژيم‌تان حذف كنيد. حجم قابل توجهي از مغز ما از چربي تشكيل شده است و بخش قابل توجهي از انرژي روزانه‌مان را هم چربي‌‌ها مي‌سازند. پس چه رژيم لاغري داشته باشيد و چه مشكلي با وزن‌تان نداشته باشيد، بايد ميزان معيني از چربي را در طول روز مصرف كنيد.

 

راه درست: اگر مي‌خواهيد بيشترين سود را از حضور چربي‌‌ها در رژيم‌تان ببريد، توصيه مي‌كنيم رژيم مديترانه‌اي كه حجم قابل توجهي از چربي‌هاي غيراشباع در آن وجود دارد را رعايت و از اين راه سلامت قلب‌تان را هم حفظ كنيد.

 

دروغ شماره 6
رژيم ميوه بگيريد تا لاغر شويد

براي لاغر شدن بشقاب ميوه را جايگزين برنج شبانه كرده‌ايد؟ گمان نكنيد انتخاب چنين رژيمي از شما فردي لاغر و سالم مي‌سازد. برخلاف تصور بسياري از افراد، ميوه‌ها چندان هم كم‌كالري نيستند و مصرف زياد آنها به خاطر قند فراواني كه دارند مي‌تواند به جز چاقي، مشكلات قند خون را هم براي‌تان به ارمغان بياورد. متخصصان معتقدند جايگزين كردن ميوه به جاي يك وعده غذايي باعث بالارفتن قندخون و افزايش غلظت انسولين و بعد از آن پايين‌آمدن قندخون و گرسنگي بيشتر مي‌شود.

 

راه درست: اگر تحمل گرسنه ماندن را داريد، مي‌توانيد تنها هفته‌اي يكي، دو روز به جاي شام ميوه بخوريد اما خوردن حجم زيادي از ميوه‌هاي شيرين تابستاني به جاي وعده‌هاي غذايي، نمي‌تواند رژيم مناسبي براي لاغر شدن شما باشد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.